Podstawą oceny 360 stopni jest założenie, że najpełniejsza informacja o kompetencjach wybranego lidera zostanie poprawnie zmierzona poprzez uśrednienie ocen innych zatrudnionych takich jak: osoba na wyższym stanowisku, pracownicy niższego szczebla, współpracownicy z równorzędnych miejsc itp.
W tym krótkim tekście uwaga będzie sfokusowana na problemie ocen ankietowanych w formie wybieranych najchętniej sposobów: formularz drukowany, ankieta, oraz ankieta intranetowa. Na pozór można te metody traktować jako dające ten sam rezultat; i tu i tu ankietowany odpowiada na pytania ankiety badawczej 360 stopni wypowiadając ocenę odnośnie ocenianej osoby. Formularze standardowa i on-line posiadają identyczną kolejność pytań,czyli nie widać różnic między nimi.
Ważnym jest obszar, który sugeruje stosowanie w badaniach ankiet intranetowych. W takim przypadku (bardzo częstokroć stosują takie podejście stawiające najwyżej precyzję rezultatu podmioty gospodarcze - konsultingowe IT) zarządzający badaniem tak przygotowuje program komputerowy przeprowadzający badanie, by każde z ocenianych zachowań wyświetlały się w nieuporządkowanej kolejności. W związku z tym, że zmęczenie osoby uzupełniającej formularz oceny przekłada się bezpośrednio na podwyższenie rozrzutu systematycznego przy kolejnych ptaniach, zastosowanie losowego układu pytań czyni wynik bardziej liniowym a w konsekwencji czyni go nieco bardziej jednorodnym statystycznie.
Inne blogi: Blog 1 Blog 2 Blog 3 Blog 4
Słowa kluczowe: ocena 360 stopni, badanie 360, ocena 360, badanie kompetencji pracownika, badanie kompetencji, ocena kompetencji, metoda 360, ankieta oceny 360, formularz oceny 360, ankieta on-line
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz